Välkommen till ditt nya hem!
Att flytta och att få ny bostad medför nästan alltid stora förändringar med bland annat nya grannar och nya vanor. Vi på Lulebo ska göra vårt bästa för att du ska trivas och du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Klicka här för kontaktuppgifter till hela vår serviceorganisation.
Det är bra att förbereda inflyttningen
Gör gärna en plan över hur du vill möblera lägenheten och fundera över var du ska placera tavlor och andra väggprydnader. Då slipper du onödiga omflyttningar och hål i väggarna.
På inflyttningsdagen
Du har rätt att få tillträde till lägenheten från kl 12.00 på inflyttningsdagen (se hyreskontraktet). Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag gäller närmast följande vardag som inflyttningsdag.
Det finns ingen möjlighet för hyresgäster att via Lulebo få tidigare tillträde till en uppsagd lägenhet. Den nuvarande hyresgästen kan däremot ge den nya hyresgästen fullmakt och rätt att kvittera ut lägenhetsnycklar och övriga nycklar som hör till lägenhetsavtalet tidigare än vad som anges på hyresavtalet.
Följande saker måste utflyttande hyresgäst ordna för att en tidigare inflyttning ska vara möjlig.
- Fullmakt för ny hyresgäst att kvittera ut nycklar
- Godkänd slutbesiktning
- Återlämna samtliga nycklar och taggar till Lulebos Kundcenter
Följande saker måste inflyttande hyresgäst ordna för att en tidigare inflyttning ska vara möjlig.
- Informera Lulebos Kundcenter om tidigare inflyttning
- Betala den första egna hyran (första månaden enligt hyreskontraktet)
- Boka tid i Lulebos Kundcenter för att kvittera ut nycklar och taggar
Läs mer om vad som gäller för tidigare inflyttning.
Viktigt!
Notera att den nuvarande hyresgästen som kontraktsinnehavare är fortsatt ansvarig för lägenheten fram till kontraktstidens utgång. Kontrollera också med era respektive försäkringsbolag vad som gäller.
Boka tid för uthämtning av nycklar
Nycklar kvitteras ut av kontraktsinnehavaren i Lulebos kundmottagning på Köpmangatan 27 mot uppvisande av giltig legitimation och kvitto på att första hyran är betald. Det går bra att visa upp ditt kontoutdrag med utförda betalningar i bankappen i din mobiltelefon.
Ring eller mejla vårt kundcenter för att boka tid för ett enkelt, effektivt besök med personlig service och utan väntetid.
Om någon annan ska hämta ut dina nycklar
Om du inte har möjlighet att hämta nycklarna själv kan du ge en vän eller släkting fullmakt att kvittera ut nycklarna för din räkning.
Här kan du ladda ner Lulebos blankett för fullmakt i samband med ombuds uthämtning av nycklar
Besiktningsprotokoll
När du kvitterar ut nycklarna får du också en kopia på besiktningsprotokollet som visar vad din bovärd har sett och antecknat i samband med besiktning efter föregående hyresgäst. Lägenheten ska vara städad när du får tillträde till den. Kontakta din bovärd om du har synpunkter på städningen i din nya lägenhet eller om du upptäcker ett fel som inte är åtgärdat.
Glöm inte hemförsäkringen
När du skriver på ditt lägenhetskontrakt förbinder du dig också att ha en gällande hemförsäkring under hela hyrestiden. Hemförsäkringen har du för din egen skull och för att det kan bli dyrt att vara oförsäkrad om du drabbas av inbrott, brand eller någon annan olycka i ditt boende.
Vissa tv-kanaler och internet ingår i hyran för alla våra lägenheter
Kringutrustning som kablar, boxar etc ombesörjs av hyresgästen. Om du vill ha fler eller andra tv-kanaler eller om du önskar högre hastighet på internet eller andra betaltjänster/leverantörer än de som ingår i Lulebos utbud kan du själv teckna egna abonnemang hos valfria leverantörer. Klicka på länkarna för att läsa mer om tv-utbudet och om internet i våra lägenheter.
Välj elleverantör – om du vill ha någon annan än Luleå Energi
Om hushållselen inte ingår i månadsavgiften (se hyreskontraktet för info) måste du som hyresgäst ha ett eget el-abonnemang. Som en service mot våra hyresgäster meddelar vi alltid Luleå Energi när en hyresgäst skrivit på ett hyresavtal. Önskar du en annan elleverantör går det givetvis bra och det ordnar du i så fall själv.
Installation av diskmaskin ska alltid göras av en fackman
El och vatten måste dras fram på ett korrekt sätt och diskmaskinen måste stå på en vattentät matta med uppvikta bak- och sidokanter.
Tvättmaskin ska alltid installeras av en elektriker
Tvättmaskinen ska vara fast ansluten. Det är förbjudet att dra en skarvsladd från ett angränsande rum in till badrummet, eftersom sådana anslutningar kan vara livsfarliga i våtutrymmen.
Innan du flyttar!
Folkbokföring och adressändring
När du ska flytta behöver du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Det är gratis och du gör det enkelt och snabbt i Skatteverkets tjänst "Flyttanmälan". Du som har barn som flyttar med dig ska även anmäla flytt för dem.
Så får du posten till rätt adress
Det är skillnad på flyttanmälan och eftersändning av post.
Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag, men vill du ha eftersändning av annan post behöver du beställa det hos Svensk adressändring mot en avgift.
Viktigt med hemförsäkring
Se till att du har en giltig hemförsäkring och att du uppdaterar den när du flyttar till en större eller mindre bostad och när du flyttar ihop eller isär med någon.
Det är bara din egen hemförsäkring som täcker det som finns i lägenheten, förrådet eller garaget och det kan bli dyrt att vara oförsäkrad om du drabbas av inbrott, brand eller någon annan olycka i ditt boende.
Ladda ner
Snabblänkar – när du bor hos oss
Mer detaljerad information om det mesta som du som hyresgäst kan fundera på hittar du via dessa snabblänkar:
- När du bor hos oss
- När du behöver hjälp
- Felanmälan
- Kontraktsfrågor
- Blanketter
- Din hyra
- Internet och tv
- Din lägenhet och gård
- Källsortering
- Tvättstugor
- Bastu för hyresgäster
- Hyresgästlokaler
- Parkering
- Goda grannar
- Säkerhet och trygghet
- Utflyttning
Vi hjälper dig!
Lulebos Kundcenter hjälper dig när du har frågor om ditt kontrakt, dina nycklar och ditt boende, när du vill boka tid för att besöka oss eller när du behöver göra en felanmälan.
Fråga oss - Lulebo svarar!
Besök vårt kundforum för att läsa befintliga frågor och svar eller ställa din egen fråga.