Betala din hyra med autogiro, e-faktura eller hyresavier
Månadshyran ska alltid betalas i förskott. Den sista vardagen innan ny månad börjar gäller alltid som sista betalningsdag/förfallodag.
Vid sen eller utebliven hyresavi
Förfallodagen som anges i hyreskontraktet är bindande för hyresgästen, oberoende av om någon hyresavi har skickats ut till hyresgästen eller inte.
Du har alltid tillgång till dina hyresavier när du loggar in på Lulebos Mina sidor.
Vid sen eller utebliven betalning
Skulle hyran inte komma in i tid skickar vi ett inkassokrav. Om hyran ändå inte betalas skickas ärendet vidare till Kronofogden, vilket kan leda till betalningsanmärkning och i värsta fall avhysning. Du kan också bli uppsagd om hyrorna betalas för sent vid upprepade tillfällen. Får du tillfälliga problem är det därför viktigt att du hör av dig till oss direkt.
Vi hjälper dig när du har frågor om fakturor och betalning
Skulle du av någon anledning hamna i en ekonomiskt svår situation med påföljd att du har svårt att betala hyran i tid ska du inte tveka att kontakta Lulebo på telefon 0920-23 67 00. Tillsammans kan vi kanske finna lösningar, men det krävs att du själv tar initiativ.
Att återkommande betala hyran för sent eller att inte alls betala hyran är ett säkert sätt att mista besittningsrätten över sin lägenhet.
Förenkla dina betalningar med autogiro eller e-faktura
Autogiro och e-faktura är olika betalningsmetoder för privatpersoner och tjänster som tillhandahålls kostnadsfritt av de allra flesta banker.
Oavsett om du väljer att betala din hyra med autogiro eller med e-faktura så får du enklare betalningar samtidigt som du sparar både tid och miljön jämfört med att få hyresavier i posten och sedan betala med OCR-nummer!
Läs mer om tjänsterna här nedanför och kontakta din bank om du vill ha mer information eller aktivera tjänsterna!
Autogiro - automatiska betalningar i rätt tid
Autogiro är ett riktigt enkelt och säkert sätt att sköta betalningar automatiskt genom överföring på förfallodagen från ett bankkonto till ett annat.
Autogiro passar extra bra för återkommande räkningar som till exempel hyran, telefonräkningen och försäkringar. Med autogiro betalas dina räkningar helt automatiskt och alltid i tid (under förutsättning att det finns pengar på kontot).
- Du slipper hantera dina räkningar manuellt.
- Du riskerar inte att missa din betalning.
- Dina räkningar betalas automatiskt på rätt dag.
Autogirotjänsten tillhandahålls kostnadsfritt av din bank.
Kontakta din bank/internetbank om du vill betala din hyra med autogiro.
När du gör din autogiroanmälan behöver du ange en referens. Det är hyresgästens personnummer som ska anges som referens.
Lulebo skickar en hyresavi inför din första autogirobetalning för att du ska veta vad det månatliga hyresbeloppet är. Inför varje hyreshöjning får du en ny hyresavi med information om den nya hyran. De övriga månaderna får du ingen hyresavi från Lulebo – det fasta månadsbeloppet dras ändå från ditt konto på rätt dag.
Du har alltid tillgång till dina hyresavier när du loggar in på Lulebos Mina sidor.
E-faktura - elektroniska fakturor som du själv godkänner
E-faktura är ett system för elektroniska fakturor som betalaren själv kontrollerar och godkänner för betalning innan pengarna dras från bankkontot.
När du har anmält att du vill ta emot e-faktura från ett företag skickas räkningen till din internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg – du behöver inte själv skriva in dem och det kan inte bli fel.
- Bevakning av inkomna fakturor.
- Enkel betalning - uppgifterna är ifyllda, du väljer konto och godkänner.
- God överblick – du hittar och ser enkelt alla dina betalda och obetalda räkningar.
- E-fakturatjänsten tillhandahålls kostnadsfritt av din bank.
Kontakta din bank/internetbank om du vill betala din hyra med e-faktura.
Med e-faktura får du enkla, säkra betalningar samtidigt som du både sparar tid och gör något bra för miljön.
Du har alltid tillgång till dina hyresavier när du loggar in på Lulebos Mina sidor.
Förfallodag
Hyran skall utan anmaning betalas i förskott senast sista vardagen före början av varje kalendermånad (vid månadshyra) eller kalenderkvartal (vid kvartalshyra).
Betalningspåminnelse
Vid försenad hyresinbetalning skall hyresgästen erlägga ersättning för skriftlig betalningspåminnelse enligt lagen om ersättning för inkassokostnader m m. Ersättning för påminnelse och krav utgår med belopp som vid varje tillfälle gäller enligt förordningen om ersättning för inkassokostnader med mera.
Referens vid autogiro
När man gör en autogiroanmälan behöver man ange en referens. Det är alltid hyresgästens personnummer som ska anges som referens.
Betalning från utlandet
Swiftkod NDEASESS
SE38 9500 0099 6026 4847 7046
Frågor och bekymmer?
Lulebos Kundcenter hjälper dig när du har frågor som rör fakturor, betalning, autogiro och e-faktura. Du är också välkommen att höra av dig till oss om du har ekonomiska bekymmer som du behöver hjälp med att lösa.
Snabblänkar - din hyra
Här hittar du mer information om din hyra:
- Hyressättning
- Ny lägenhetshyra 1 juli 2023
- Ny lägenhetshyra 1 juli 2022
- Ny lägenhetshyra 1 juli 2021
- Bilplatshyror från 2023
- Ny bilplatshyra från 1 mars 2022
- Ny bilplatshyra från 1 mars 2020
Snabblänkar – när du bor hos oss
Mer detaljerad information om det mesta som du som hyresgäst kan fundera på hittar du via dessa snabblänkar:
- När du bor hos oss
- När du behöver hjälp
- Felanmälan
- Kontraktsfrågor
- Blanketter
- Inflyttning
- Internet och tv
- Din lägenhet och gård
- Källsortering
- Tvättstugor
- Bastu för hyresgäster
- Hyresgästlokaler
- Parkering
- Goda grannar
- Säkerhet och trygghet
- Utflyttning
Vi hjälper dig!
Lulebos Kundcenter hjälper dig när du har frågor om ditt kontrakt, dina nycklar och ditt boende, när du vill boka tid för att besöka oss eller när du behöver göra en felanmälan.
Fråga oss - Lulebo svarar!
Besök vårt kundforum för att läsa befintliga frågor och svar eller ställa din egen fråga.