Allt du behöver veta medan du är hyresgäst hos Lulebo

Bildtext saknas

På de här sidorna har vi samlat information för dig som bor hos oss. 

Kontraktsskrivning och andra kontraktsfrågor 

Hyreskontrakt tecknas endast med myndiga personer som är skuldfria i förhållande till Lulebo, andra hyresvärdar och kronofogden och som i övrigt uppfyller Lulebos allmänna uthyrningsvillkor.

När du accepterar och signerar ett hyreskontrakt accepterar du också den aktuella lägenheten, parkeringsplatsen eller förrådet i befintligt skick. Du accepterar samtidigt även de allmänna bestämmelser som gäller för det aktuella hyresobjektet och förbinder dig därmed att följa bestämmelserna.

Här hittar du mer information om ditt kontrakt och om lägenhetsbyte, andrahandsuthyrning, uppsägning och andra kontraktsfrågor.

Inflyttning - välkommen till ditt nya hem!

Efter kontraktsskrivning men före inflyttning kan det vara många frågor och funderingar som snurrar. Vi har samlat en del nyttig information om din inflyttning på ett ställe där du kan läsa mer om adressändring, tillträdesdag, nycklar, besiktningsprotokoll, internet och tv, el-abonnemang, hemförsäkring och installation av disk- och tvättmaskin.

Läs mer om det mesta som gäller din inflyttning

Betala hyran i tid

Månadshyran ska alltid betalas i förskott, oavsett om du har fått en hyresavi eller inte. Den sista vardagen innan ny månad börjar gäller som sista betalningsdag. Att återkommande betala hyran för sent eller att inte alls betala den är ett säkert sätt att mista besittningsrätten över sin lägenhet.

Du har alltid tillgång till dina hyresavier när du loggar in på Lulebos Mina sidor.

Här hittar du mer information om din hyra och hur du kan göra för att förenkla dina betalningar

Internet och tv i Lulebos lägenheter

Lulebos internettjänst från Bredband2, både nätavgift för upp till 100 Mbit och kapacitet (upp till 100 Mbit), ingår i hyran. Inga extra avgifter tillkommer för hyresgäster som väljer att använda denna tjänst.

Här hittar du mer information om Lulebos internettjänst

Lulebo har också ett gruppavtal med Telia som gör det möjligt för oss att tillhandahålla samma grundläggande tv-tjänst i alla våra lägenheter.

Här hittar du mer information om Telias kanalpaket "Tv och streaming Start" som ingår i Lulebos gruppavtal och i din hyra

De tekniska förutsättningarna varierar mellan olika lägenheter i Lulebos bestånd, framför allt beroende på fastigheternas ålder och renoveringsstatus, men alla våra lägenheter erbjuder minst ett nätverksuttag som kan användas på olika sätt för att få åtkomst till internet för dator och tv och annan utrustning.

Här hittar du information om hur du kopplar upp din utrustning för att få internetåtkomst i din lägenhet

Källsortering – för miljön och framtiden

Om alla hjälps åt att sortera vårt hushållsavfall kan vi hålla nere kostnaderna för sophanteringen samtidigt som vi värnar om miljön. Som hyresgäst sorterar du bland annat förpackningar (av plast, papper, glas eller metall), tidningar, matavfall med mera. I miljörummen finns mer information och kärl för olika fraktioner.

Läs mer om källsortering

Boka och bada i Lulebos bastuanläggningar

Hyresgäster som hyr bostad av Lulebo har också möjlighet att kostnadsfritt boka och använda bastuanläggningar som hör till deras bostadsområde. Bastun är till för alla och vi vill därför påminna om att visad hänsyn ökar trivseln – både för dig och för dina grannar.

Här hittar du mer information om bokning av bastu och våra ordningsregler

Låna en hyresgästlokal för speciella tillfällen

I många av Lulebos bostadsområden finns det hyresgästlokaler som våra hyresgäster har möjlighet att låna för speciella tillfällen. Det kostar ingenting att låna en hyresgästlokal men i de flesta fall gäller att man som hyresgäst endast kan boka och använda den hyresgästlokal som finns i det bostadsområde man själv bor i.

Läs mer om våra hyresgästlokaler och vilka utlåningsvillkor och ordningsregler som gäller

Parkering i Lulebos bostadsområden

I Lulebos bostadsområden finns flera olika typer av parkeringsplatser (garage, carportar, husvagnsplatser, mc-platser samt bilplatser utomhus och med motorvärmarstolpar) som hyrs ut i första hand till våra bostadshyresgäster. Vi erbjuder också besöksparkeringar med avgiftsbelagd parkering, dygnet runt alla dagar i veckan.

Här hittar du samlad information om våra parkeringar, motorvärmarstyrning, kontinuerlig ström och elbilsladdning

Goda grannar bidrar till ökad trivsel

Lulebos ambition är att våra hyresgäster ska ha ett trivsamt och tryggt boende. Trivsel skapar du till stor del själv men den påverkas också av det som händer omkring dig och vad som uppfattas som störande skiljer sig från person till person. När man bor i ett flerfamiljshus måste man därför vara beredd att visa sina grannar både förståelse och hänsyn.

Läs mer om vanliga händelser och situationer som kan orsaka klagomål från grannar men som är ganska enkla för alla att förebygga genom att göra på rätt sätt.

Säkerhet och trygghet

För oss på Lulebo är det viktigt att våra hyresgäster har ett tryggt och trivsamt boende. Vi har skapat en samling av nyttig information både om Lulebos ansvar och om hur du som hyresgäst hos Lulebo kan tänka och agera för att öka din säkerhet och känsla av trygghet i ditt hem och ditt bostadsområde.

Här hittar du mer information om detta

Utflyttning - när du flyttar ifrån oss

Att flytta innebär alltid mycket att tänka på och att hinna fixa. Vi har skapat en översikt med information om några av de viktigaste sakerna att komma ihåg inför din flytt. Du är självklart också alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor.

Läs mer om utflyttning

Information från Lulebo

Logga in på Lulebos Mina sidor för att kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter. När vi har din aktuella e-postadress och ditt mobilnummer kan vi alltid nå dig med viktig information via e-post och/eller SMS.

Om du dessutom följer oss på Facebook så missar du inga nyheter från Lulebo!

Läs mer om information från Lulebo

Snabblänkar – när du bor hos oss

Mer detaljerad information om det mesta som du som hyresgäst kan fundera på hittar du via dessa snabblänkar:


Vi hjälper dig!

Varmt välkommen att kontakta vårt Kundcenter om du har frågor om ditt kontrakt, dina nycklar och ditt boende, när du vill boka tid för att besöka oss eller när du behöver göra en felanmälan.


Fråga oss - Lulebo svarar!

Besök vårt kundforum för att läsa befintliga frågor och svar eller ställa din egen fråga.