Din lägenhet, ditt val
Sommaruppehåll för HLU-ansökningar 2023
I likhet med tidigare år pausar vi tillfälligt vår mottagning av HLU-ansökningar.
Mellan 1 maj och 31 augusti kan du inte ansöka om HLU.
Välkommen tillbaka i september!
Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) är en modell som gör det möjligt för hyresgästen att ansöka om inre lägenhetsunderhåll inom kategorierna tapeter, golv och övrigt. Fasta belopp för hur mycket det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet årligen kan uppgå till regleras i samverkan mellan Lulebo och Hyresgästföreningen.
Så här går det till
- Hyresgäst med förstahandskontrakt har möjlighet att ansöka om HLU från och med den dag då hyreskontraktet är signerat. Om hyresavtalet är uppsagt av hyresgästen eller av hyresvärden avslås ansökan, detsamma gäller om den sökande har en utestående skuld till Lulebo.
- HLU-ansökan görs via Lulebos ansökningsblanketter som du kan antingen ladda ner via länkarna på denna sida eller hämta i vår kundmottagning på Köpmangatan 27 i samband med ett tidsbokat besök hos Kundcenter. Vi kan också skicka ansökningsblanketterna tillsammans med ett portofritt svarskuvert så kan du lämna in din ansökan via vanlig post.
- Ansökan om HLU görs för varje enskilt rum och inom kategorierna golv, tapeter och övrigt. Notera att en viss tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att ansökan ska godkännas. Information om gällande tidsintervall hittar du på denna sida.
- Inlämnade ansökningar handläggs löpande och beroende på olika omständigheter kan det ta upp till tre månader innan hyresgästen får ett besked. En korrekt/komplett ifylld ansökningsblankett ger snabbare handläggning.
- Godkänd ansökan: Lulebo meddelar hyresgästen om beslutet samt vilken entreprenör som kommer att höra av sig för att planera genomförandet av underhållsåtgärden.
- Avslagen ansökan: Om krav på tillgängligt HLU-saldo eller tidsintervall sedan senaste åtgärd inte uppfylls meddelar Lulebo hyresgästen att ansökan avslås. Om hyresgästen vill bestrida avslaget ska bovärden kontaktas för vidare utredning.
Frågor om HLU besvaras av Kundcenter och/eller din bovärd. Här finns kontaktuppgifter till bovärdar.
Behöver du hjälp med din ansökan – boka tid hos vårt Kundcenter!
Välkommen att boka tid hos Kundcenter för att få hjälp med dina HLU-ansökningar och för att titta på tapeter och mattor i Lulebokollektionen! Kontakta Kundcenter via telefon eller e-post för att boka tid.
Förbered gärna besöket hos Kundcenter genom att:
- börja titta på tapeter, besök Flügger Färg i Luleå som vet vilka tapeter som ingår i Lulebokollektionen
- mäta golvyta
- räkna skåpluckor/lådfronter/handtag
- mäta storleken på fönster etc.
Blanketter för HLU-ansökan
Fyll i blanketten och lämna den till vårt Kundcenter på Köpmangatan 27.
- Tapetsering och takmålning Procidens (För boende i bostadsområdena: Antnäs, Bergnäset, Björkskatan, centrala Luleå, Malmudden, Porsön, Östermalm)
- Tapetsering och takmålning Sanfridssons (För boende i bostadsområdena: Gammelstad, Hertsön, Kallkällan, Knöppelåsen, Lerbäcken, Lulsundsberget, Mjölkudden, Råneå, Skurholmen, Sunderbyn, Tunastigen, Örnäset)
- Golvslipning - linoleummatta
- Slipning och lackning - parkettgolv
- Mattläggning - ny linoleummatta
- Sprutlackering köksluckor och dörrar m.m.
- Persienner - ny eller reparation
- Färg och tapeter - eget arbete
Gällande tidsintervall
Så här lång tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att HLU-ansökan ska godkännas:
- Tapeter och ommålning: 13 år
- Slipning av linoleummattor: 11 år
- Slipning och lackning av parkettgolv: 11 år
- Läggning av ny linoleummatta: 22 år
- Sprutlackering av köksluckor/innedörrar: 11 år
- Nya persienner: 11 år
Vi hjälper dig!
Kontakta vårt Kundcenter om du har frågor om HLU, om du vill titta på golv- och tapetprover eller om du behöver du hjälp med att fylla i ansökningsblanketten.