Sommaruppehåll för HLU-ansökningar
Tillsammans med våra entreprenörer jobbar vi på för fullt med att komma i kapp med beställda HLU-arbeten. För att inte bygga upp en ny kö med långa väntetider som följd pausar vi tillfälligt vår mottagning av HLU-ansökningar.
Mellan 1 maj och 31 augusti kan du inte ansöka om HLU.
Från och med september är det återigen möjligt att boka tid hos Kundcenter för att få hjälp med dina HLU-ansökningar och för att titta på tapeter och mattor i Lulebokollektionen! Kontakta Kundcenter via telefon eller e-post för att boka tid.
Trevlig sommar och välkommen tillbaka i september!
Om du har frågor om detta är du varmt välkommen att kontakta din bovärd eller vårt kundcenter.
PUBLICERAT 2022-04-28
|
Din lägenhet, ditt val Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) är en modell som gör det möjligt för hyresgästen att ansöka om inre lägenhetsunderhåll inom kategorierna tapeter, golv och övrigt. Fasta belopp för hur mycket det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet årligen kan uppgå till regleras i samverkan mellan Lulebo och Hyresgästföreningen.
Information om hur mycket pengar som för närvarande finns avsatt för underhåll inom olika kategorier i just din lägenhet hittar du när du loggar in på Mina sidor.
Så här går det till:
- Hyresgäst med förstahandskontrakt har möjlighet att ansöka om HLU från och med den dag då hyreskontraktet är signerat. Om hyresavtalet är uppsagt av hyresgästen eller av hyresvärden avslås ansökan, detsamma gäller om den sökande har en utestående skuld till Lulebo.
- HLU-ansökan görs via Lulebos ansökningsblanketter som du kan antingen ladda ner via länkarna här intill eller hämta i vårt kundcenter i samband med ett tidsbokat besök. Vi kan också skicka ansökningsblanketterna tillsammans med ett portofritt svarskuvert så kan du lämna in din ansökan via vanlig post.
- Ansökan om HLU görs för varje enskilt rum och inom kategorierna golv, tapeter och övrigt. Notera att en viss tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att ansökan ska godkännas. Information om gällande tidsintervall hittar du här intill.
- Inlämnade ansökningar handläggs löpande och beroende på olika omständigheter kan det ta upp till tre månader innan hyresgästen får ett besked.
- En korrekt/komplett ifylld ansökningsblankett ger snabbare handläggning.
- Godkänd ansökan: Lulebo meddelar hyresgästen om beslutet samt vilken entreprenör som kommer att höra av sig för att planera genomförandet av underhållsåtgärden.
- Avslagen ansökan: Om krav på tillgängligt HLU-saldo eller tidsintervall sedan senaste åtgärd inte uppfylls meddelar Lulebo hyresgästen att ansökan avslås. Om hyresgästen vill bestrida avslaget ska bovärden kontaktas för vidare utredning.
Frågor om HLU besvaras av Kundcenter och/eller din bovärd. Här finns kontaktuppgifter till bovärdar.
|
|
Behöver du hjälp med din ansökan – boka tid hos vårt Kundcenter!
Välkommen att boka tid hos Kundcenter för att få hjälp med dina HLU-ansökningar och för att titta på tapeter och mattor i Lulebokollektionen! Kontakta Kundcenter via telefon eller e-post för att boka tid.
Förbered gärna besöket hos Kundcenter genom att:
- börja titta på tapeter, besök Flügger Färg i Luleå som vet vilka tapeter som ingår i Lulebokollektionen
- mäta golvyta
- räkna skåpluckor/lådfronter/handtag
- mäta storleken på fönster etc.