Lulebo

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll

Din lägenhet, ditt val
Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) är en modell som gör det möjligt för hyresgästen att ansöka om inre lägenhetsunderhåll inom kategorierna tapeter, golv och övrigt. Fasta belopp för hur mycket det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet årligen kan uppgå till regleras i samverkan mellan Lulebo och Hyresgästföreningen.

Information om hur mycket pengar som för närvarande finns avsatt för underhåll inom olika kategorier i just din lägenhet hittar du när du loggar in på Mina sidor.

HLU ansökningar under hösten 2020 och tills vidare
Med anledning av Coronaviruset och i syfte att minska antalet besök i vår kundmottagning och hos våra hyresgäster har Lulebo pausat alla HLU-ansökningar och HLU-åtgärder under våren och sommaren 2020. Nu kan vi äntligen öppna upp för detta igen! Med fortsatt respekt för viruset vill vi ändå göra det så enkelt som möjligt för våra hyresgäster att ansöka om lägenhetsunderhåll och därför har vi uppdaterat våra rutiner i enlighet med nedanstående beskrivning.

Så här går det till:

  • Hyresgäst med förstahandskontrakt har möjlighet att ansöka om HLU från och med den dag då hyreskontraktet är signerat. Om hyresavtalet är uppsagt av hyresgästen eller av hyresvärden avslås ansökan, detsamma gäller om den sökande har en utestående skuld till Lulebo.
  • HLU-ansökan görs via Lulebos ansökningsblanketter som du kan antingen ladda ner via länkarna här intill eller hämta i vårt kundcenter i samband med ett tidsbokat besök. Vi kan också skicka ansökningsblanketterna tillsammans med ett portofritt svarskuvert så kan du lämna in din ansökan via vanlig post.
  • Ansökan om HLU görs för varje enskilt rum och inom kategorierna golv, tapeter och övrigt. Notera att en viss tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att ansökan ska godkännas. Information om gällande tidsintervall hittar du här intill.
  • Inlämnade ansökningar handläggs löpande och beroende på olika omständigheter kan det ta upp till tre månader innan hyresgästen får ett besked.
  • En korrekt/komplett ifylld ansökningsblankett ger snabbare handläggning.
  • Godkänd ansökan: Lulebo meddelar hyresgästen om beslutet samt vilken entreprenör som kommer att höra av sig för att planera genomförandet av underhållsåtgärden.
  • Avslagen ansökan: Om krav på tillgängligt HLU-saldo eller tidsintervall sedan senaste åtgärd inte uppfylls meddelar Lulebo hyresgästen att ansökan avslås. Om hyresgästen vill bestrida avslaget ska bovärden kontaktas för vidare utredning.

Ansökningsblanketter HLU

Färg och tapeter - eget arbete

Golvslipning - linoleummatta

Mattläggning - ny linoleummatta

Persienner - ny eller reparation

Slipning och lackning - parkettgolv

Sprutlackering köksluckor och dörrar m.m.

Tapetsering och takmålning

Fyll i blanketten och lämna den till vårt Kundcenter på Köpmangatan 27.


Gällande tidsintervall

Så här lång tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att HLU-ansökan ska godkännas:

Tapeter och ommålning: 13 år

Slipning av linoleummattor: 11 år

Slipning och lackning av parkettgolv: 11 år

Läggning av ny linoleummatta: 22 år

Nya persienner: 11 år

Sprutlackering av köksluckor/innedörrar: 11 år


Kontakta din bovärd för information om när senaste underhållsåtgärd är gjord. Klicka här för att visa kontaktuppgifter.

Frågor om HLU besvaras av Kundcenter och/eller din bovärd.

Behöver du hjälp med din ansökan – boka tid hos vårt Kundcenter!
Välkommen att boka tid hos Kundcenter för att få hjälp med dina HLU-ansökningar och för att titta på tapeter och mattor i Lulebokollektionen! Kontakta Kundcenter via telefon eller e-post för att boka tid.

Förbered gärna besöket hos Kundcenter genom att:

  • börja titta på tapeter, besök t ex Colorama eller HP Flügger som vet vilka tapeter som ingår i Lulebo-kollektionen
  • mäta golvyta
  • räkna skåpluckor/lådfronter/handtag
  • mäta storleken på fönster etc.