Ny tv-tjänst från 1 mars 2024 - vanliga frågor och svar

Bildtext saknas

Ny tv-tjänst från den 1 mars 2024 för dig som bor hos Lulebo

Lulebos gruppavtal med Tele2 gick ut den 28 februari 2024.

I samband med detta stängs digital-tv via antennuttaget (koax) ned för gott i Lulebos lägenheter.

Lulebos nya gruppavtal har tecknats med Telia. Från och med den 8 januari kan du själv aktivera den nya tv-tjänsten och det kanalpaket som ingår i din hyra: ”Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

Den nya tv-boxen, som du får kostnadsfritt, skickas till dig via post inom 2-3 dagar från att du aktiverade tv-tjänsten. Du kan börja titta på det nya tv-utbudet så fort du har aktiverat tjänsten och installerat den nya tv-boxen.

Du kan när som helst utöka ditt tv-utbud med fler kanaler och tjänster från Telia.

Självklart kan du också även i fortsättningen välja vilka andra leverantörer du vill för ditt eget perfekta tv-utbud.

Läs mer om detta på vår nyhetssida
Vanliga frågor och svar - ny tv-tjänst från 1 mars 2024

På den här sidan hittar du svaren på de vanligaste frågorna om den nya tv-tjänsten från Telia: från aktivering och inkoppling till hur förändringen påverkar dig som hyresgäst beroende på hur du tidigare har tittat på tv.

Kontakta Telia om du har frågor eller behöver hjälp!

Kontakta Telia om du har frågor kring den nya tv-tjänsten, tv-boxen och andra kanalpaket:

 

För dig som har tittat på tv via antennuttaget

  • Om du har tittat bara på de kanaler som ingår i Lulebos hyra via antennuttaget ("Tv Small") och vill fortsätta titta på de kanaler som ingår i hyran behöver du själv aktivera den nya tv-tjänsten och kanalpaketet ”Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

    Den tidigare tv-tjänsten "Tv Small" som ingick i Lulebos hyra avslutas automatiskt av Tele2.

  • Om du har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2 har du fått information från Tele2 via e-post om hur du ska göra för att kunna fortsätta använda dessa tjänster via nätverksuttaget istället för antennuttaget. Om du har frågor om detta behöver du kontakta Tele2s kundservice på tel. 90 222.

För dig som har tittat på tv via nätverksuttagetuttaget

  • Om du har tittat bara på de kanaler som ingår i Lulebos hyra via nätverksuttaget ("Digitalt startutbud") och vill fortsätta titta enbart på de kanaler som ingår i hyran behöver du själv aktivera den nya tv-tjänsten och kanalpaketet ”Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

    Du behöver också kontakta Tele2 på tel. 90 222 senast den 28 februari och säga upp Tele2-tjänsten "Digitalt startutbud". Annars kostar tjänsten 59 kr/månad, med en månads uppsägningstid.

  • Om du har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2, Telia eller andra leverantörer som du tittar på eller använder via nätverksuttaget behöver du inte göra någonting alls – fortsätt bara titta som vanligt. Om du har frågor om detta behöver du kontakta din valda leverantör.

Från och med den 28 februari 2024 kan du inte se på tv via antennuttaget

Lulebos tidigare gruppavtal med Tele2 går ut den 28 februari 2024. I samband med detta stängs digital-tv via antennuttaget (koax) ned för gott i Lulebos lägenheter och du kan inte längre se på tv via antennuttaget.

  • Om du bara har tittat på de kanaler som ingår i Lulebos hyra via antennuttaget och vill fortsätta titta bara på de kanaler som ingår i hyran behöver du själv aktivera den nya tv-tjänsten hos Telia och deras kanalpaket "Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

    Den tidigare tv-tjänsten "Tv-small" som ingick i Lulebos hyra avslutas automatiskt av Tele2.

  • Om du har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2 har du fått information från Tele2 via e-post om hur du ska göra för att kunna fortsätta använda dessa tjänster via nätverksuttaget i stället för antennuttaget.

    Om du har frågor behöver du kontakta Tele2 för information. Du kan också ringa Tele2s kundservice på 90 222.

Gruppavtalet med Tele2 upphör den 28 februari 2024. Om du inte vill fortsätta att vara kund hos Tele2 måste du själv säga upp ditt avtal hos dem.

  • Om du har tittat bara på de kanaler som ingår i Lulebos hyra via nätverksuttaget och vill fortsätta titta enbart på de kanaler som ingår i hyran behöver du själv aktivera den nya tv-tjänsten och kanalpaketet ”Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

    Din nuvarande tv-box behöver bytas ut mot Telias tv-box som skickas till dig, helt kostnadsfritt och tillsammans med instruktionsmanualer, inom 2-3 dagar från att du aktiverade tv-tjänsten. I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.

    Du behöver också kontakta Tele2 på tel. 90 222 senast den 28 februari och säga upp Tele2-tjänsten "Digitalt startutbud". Annars kostar tjänsten 59 kr/månad, med en månads uppsägningstid.

Övriga tv-tjänster via fiber i det öppna fibernätet påverkas inte av nedstängningen av digital-tv via antennuttaget (koax) eller av Lulebos byte av leverantör. 

Bredband och övriga tjänster via fiber påverkas inte heller.

  • Om du redan har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2, Telia eller andra leverantörer som du tittar på eller använder via nätverksuttaget behöver du inte göra någonting alls – fortsätt bara titta som vanligt.

    Om du har frågor behöver du kontakta din valda leverantör.

Från och med den 8 januari 2024 får du tillgång till Telias kanalpaket "Tv och streaming Start" som ingår i Lulebos gruppavtal och i din hyra. 

Tv-box ingår utan kostnad.

Läs mer på Telias hemsida

Du kan när som helst utöka ditt tv-utbud med fler kanaler och tjänster. Information om fler tv- och streamingpaket hittar du på Telias hemsida  och när du loggar in på Telias Mitt Telia.

Självklart kan du även i fortsättningen välja vilka leverantörer du vill för ditt eget perfekta tv-utbud.

Från och med den 8 januari 2024 kan du enkelt aktivera den nya tv-tjänsten ”Tv och streaming Start”Telias hemsida. Där kan du också läsa mer om vad som gäller och vad som ingår för just dig, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.

  • Fyll i din adress och välj sedan noggrant rätt lägenhetsnummer i listan.
  • Det kostnadsfria kanalpaketet som ingår i din hyra ("Tv och streaming Start") är förifyllt.

När du har aktiverat tv-tjänsten hos Telia skickas den nya tv-boxen till dig via post.

Du kan också aktivera den nya tv-tjänsten genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

Mer information hittar du på Telias hemsida:

Så kan du ansluta din dator och tv-utrustning till internet

Lulebos internettjänst från Bredband2, med en kapacitet på upp till 100 Mbit, ingår i hyran. Inga extra avgifter tillkommer för hyresgäster som väljer att använda denna tjänst.

Här hittar du information om hur du kopplar upp din utrustning för att få internetåtkomst i din lägenhet.

Från och med den 8 januari 2024 kan du enkelt aktivera den nya tv-tjänsten ”Tv och streaming Start”Telias hemsida.

Du kan också ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 så hjälper de dig.

Din nya tv-box och instruktionsmanualer skickas till dig per post inom 2-3 dagar från att du aktiverade tv-tjänsten. I beställningsbekräftelsen framgår hur utrustningen skickas till dig.

På Telias hemsida hittar du enkla manualer för hur du kopplar in din utrustning och kommer igång med dina tjänster.

Så kan du ansluta din dator och tv-utrustning till internet

Lulebos internettjänst från Bredband2, med en kapacitet på upp till 100 Mbit, ingår i hyran. Inga extra avgifter tillkommer för hyresgäster som väljer att använda denna tjänst.

Här hittar du information om hur du kopplar upp din utrustning för att få internetåtkomst i din lägenhet.

Det finns två sätt att se tv i flera rum i bostaden: "Telia Play" och tvillingabonnemang.

Telia Play

Den kostnadsfria streamingtjänsten "Telia Play" ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV och se ditt innehåll var du vill och när du vill, både hemma och i hela EU/EES, så länge du har tillgång till internetuppkoppling.

På Telias hemsida hittar du information om:

Tvillingabonnemang

Med "Tvillingabonnemang" kan du titta på ditt tv-utbud på flera tv-apparater i olika rum. Du som har tv via fiber kan beställa upp till fyra "Tvillingabonnemang" till en extra kostnad.

För att kunna beställa och använda "Tvillingabonnemang" behöver du en tv-box per tv som du beställer till en extra kostnad.

Läs mer om "Tvillingabonnemang" på Telias hemsida.

Du beställer enkelt fler tv-kanaler eller ytterligare tv- och streamingpaket i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på Telias hemsida. Där får du erbjudanden som är anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.

Om du redan har aktiverat tv-tjänsten loggar du istället in på Mitt Telia där du kan beställa fler tv-kanaler, bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.

Du kan också ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka Telias butik i Smedjan.

Telias hemsida kan du läsa mer om erbjudanden på tv och streaming samt sport- och filmpaket.

Självklart kan du även i fortsättningen välja vilka leverantörer du vill för ditt eget perfekta tv-utbud.

Den kostnadsfria streamingtjänsten "Telia Play" ingår i alla tv- och streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV och se ditt innehåll var du vill och när du vill, både hemma och i hela EU/EES, så länge du har tillgång till internetuppkoppling.

På Telias hemsida hittar du information om:

Digital-tv via antennuttaget (koax) kommer att stängas ned för gott i Lulebos lägenheter den 28 februari 2024.

  • Om du bara har tittat på de kanaler som ingår i Lulebos hyra via antennuttaget och vill fortsätta titta bara på de kanaler som ingår i hyran behöver du själv aktivera den nya tv-tjänsten hos Telia och deras kanalpaket "Tv och streaming Start”. Det gör du enkelt antingen på Telias hemsida eller genom att ringa Telias kundtjänst på 020-20 20 70.

    Den tidigare tv-tjänsten "Tv-small" som ingick i Lulebos hyra avslutas automatiskt av Tele2.

  • Om du har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2 har du fått information från Tele2 via e-post om hur du ska göra för att kunna fortsätta använda dessa tjänster via nätverksuttaget i stället för antennuttaget.

    Om du har frågor behöver du kontakta Tele2 för information. Du kan också ringa Tele2s kundservice på 90 222.

Lulebos nuvarande gruppavtal med Tele2 inkluderar digital-tv både via antennuttaget (koax) och via datauttaget (fibernätet). Detta avtal går ut den 28 februari 2024. 

Det nya gruppavtalet med Telia innehåller inte digital-tv via antennuttaget och därför stängs tjänsten ned för gott den 28 februari 2024 i Lulebos lägenheter.

Det nya gruppavtalet med Telia gör det däremot möjligt för Lulebo att tillhandahålla en moderniserad tv-tjänst i alla våra fastigheter:

  • Den nya tv-tjänsten bygger på fiberteknik vilket ger bättre
    bildkvalitet och större flexibilitet än tidigare använd teknik.
  • Du kan titta live (tablå-tv) och streama ditt tv-utbud (play), både via tv-boxen och via den kostnadsfria streamingappen "Telia Play".
  • Du kan titta på tv på valfri skärm hemma i lägenheten eller i stugan, båten, husvagnen eller var du vill i hela EU/EES så länge du har tillgång till internetuppkoppling.

Inom ramen för Lulebos tidigare gruppavtal med Tele2 valde Tele2 att leverera ett paket med totalt 12 kanaler via antennuttaget ("Tv Small") medan de levererade ett paket med totalt 7 kanaler via nätverksuttaget ("Digitalt Startutbud").

Det nya gruppavtalet med Telia avser tv-tjänsten "Tv och streaming Start", ett basutbud med 7 livekanaler "Telia Play" samt en kostnadsfri tv-box. Med den kostnadsfria streamingappen"Telia Play" får du tillgång till ditt tv-utbud, både live och streamat, i hela bostaden samt på resan och i sommarstugan.

Tv-tjänsten utgör en kostnadsfri grund utifrån vilken varje enskild hyresgäst själv kan välja vilket utbud man vill ha. Olika personer vill ha olika saker och i Telias utbud finns många prisvärda tv-paket och streamingtjänster att beställa till en extra kostnad.

Självklart kan du även i fortsättningen välja vilka leverantörer du vill för ditt eget perfekta tv-utbud.

Om du har Telia som tjänsteleverantör på tv sedan tidigare fortsätter du bara att använda tjänsten. Du kommer automatiskt att få utbudet i kanalpaketet "Tv och streaming Start" utan kostnad. Har du fler tv-kanaler i ditt utbud idag behåller du dessa och får automatiskt ett rabatterat pris från den 8 januari 2024.

Övriga tv-tjänster via fiber i det öppna fibernätet påverkas inte av nedstängningen av digital-tv via antennuttaget (coax). Bredband och övriga tjänster via fiber påverkas inte heller. Du fortsätter att använda tjänsterna som vanligt.

Har du frågor om dina tjänster vänder du dig till din tjänsteleverantör.

Om du har köpt fler kanaler eller andra tjänster av Tele2 har du fått information från Tele2 via e-post om hur du ska göra för att kunna fortsätta använda dessa tjänster via nätverksuttaget i stället för antennuttaget.

Om du har frågor behöver du kontakta Tele2 för information. Du kan också ringa Tele2s kundservice på 90 222.

När du kontaktar Telia via hemsidan, i butik eller via telefon behöver du legitimera dig med bank-id.

Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer om detta på Telias hemsida.

Du kan även beställa en personlig kod via telefon. Ring 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.

Ladda ner

Översikten visar hur du aktiverar kanalpaketet och hur du kan se på tv på ett sätt som passar just dig.


Läs mer

Här hittar du mer information om tv-utbudet som ingår i hyran i Lulebos lägenheter:

Här hittar du information om hur du kopplar upp din utrustning för att få internetåtkomst i din lägenhet.


Om du upplever störningar med din dator och/eller tv

Prova alltid att koppla utrustningen med nätverkskabel direkt till nätverksuttaget eller mediaomvandlaren för att kontrollera att problemet inte beror på ditt trådlösa nätverk/din router innan du kontaktar Lulebos internetsupport eller din internetleverantör.

Om du saknar internetuppkoppling

Om du inte har internetuppkoppling i ditt/något av dina nätverksuttag behöver du kontakta Bredband2 för att aktivera internet i lägenheten.


Snabblänkar

Följ länkarna för att ta del av informationen på Telias hemsida:


Support från Telia

Kontakta Telia om du har frågor kring den nya tv-tjänsten, tv-boxen och andra kanalpaket:


Vi hjälper dig!

Om du har frågor om innehållet i brevet från Lulebo är du förstås, som alltid, välkommen att höra av dig till Lulebos Kundcenter:

0920-23 67 00
mån-fre kl 07.15-15.30