Att flytta och att få ny bostad medför nästan alltid stora förändringar med bland annat nya grannar och nya vanor. Vi på Lulebo ska göra vårt bästa för att du ska trivas och du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor. Klicka här för kontaktuppgifter till hela vår serviceorganisation.
Det är bra att förbereda inflyttningen Gör gärna en plan över hur du vill möblera lägenheten och fundera över var du ska placera tavlor och andra väggprydnader. Då slipper du onödiga omflyttningar och hål i väggarna.
På inflyttningsdagen Du har rätt att få tillträde till lägenheten från kl 12.00 på inflyttningsdagen (se hyreskontraktet). Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller annan allmän helgdag gäller närmast följande vardag som inflyttningsdag.
Boka tid för uthämtning av nycklar Nycklar kvitteras ut av kontraktsinnehavaren i Lulebos kundmottagning på Köpmangatan 27 mot uppvisande av giltig legitimation och kvitto på att första hyran är betald. Det går bra att visa upp ditt kontoutdrag med utförda betalningar i bankappen i din mobiltelefon.
Ring eller mejla vårt kundcenter för att boka tid för ett enkelt, effektivt besök med personlig service men utan väntetid.
Om någon annan ska hämta ut dina nycklar Om du inte har möjlighet att hämta nycklarna själv kan du ge en vän eller släkting fullmakt att kvittera ut nycklarna för din räkning.
Klicka här för att ladda ner en mall för Fullmakt - nycklar.
Besiktningsprotokoll När du kvitterar ut nycklarna får du också en kopia på besiktningsprotokollet som visar vad din bovärd har sett och antecknat i samband med besiktning efter föregående hyresgäst. Lägenheten ska vara städad när du får tillträde till den. Om du har synpunkter på städningen i din nya lägenhet eller om du upptäcker ett fel som inte är åtgärdat, kontakta omedelbart din bovärd.
Glöm inte hemförsäkringen När du skriver på ditt lägenhetskontrakt förbinder du dig också att ha en gällande hemförsäkring under hela hyrestiden. Hemförsäkringen har du för din egen skull och för att det kan bli dyrt att vara oförsäkrad om du drabbas av inbrott, brand eller någon annan olycka i ditt boende.
Vissa tv-kanaler och internet ingår i hyran för alla våra lägenheter Kringutrustning som kablar, boxar etc ombesörjs av hyresgästen. Om du vill ha fler eller andra tv-kanaler eller om du önskar högre hastighet på internet eller andra betaltjänster/leverantörer än de som ingår i Lulebos utbud kan du själv teckna egna abonnemang hos valfria leverantörer. Klicka på länkarna för att läsa mer om tv-utbudet och om internet i våra lägenheter.
Välj elleverantör – om du vill ha någon annan än Luleå Energi Om hushållselen inte ingår i månadsavgiften (se hyreskontraktet för info) måste du som hyresgäst ha ett eget el-abonnemang. Som en service mot våra hyresgäster meddelar vi alltid Luleå Energi när en hyresgäst skrivit på ett hyresavtal. Önskar du en annan elleverantör går det givetvis bra och det ordnar du i så fall själv.
Installation av diskmaskin ska alltid göras av en fackman El och vatten måste dras fram på ett korrekt sätt och diskmaskinen måste stå på en vattentät matta med uppvikta bak- och sidokanter.
Tvättmaskin ska alltid installeras av en elektriker Tvättmaskinen ska vara fast ansluten. Det är förbjudet att dra en skarvsladd från ett angränsande rum in till badrummet, eftersom sådana anslutningar kan vara livsfarliga i våtutrymmen.
|