Nya rutiner för matavfallspåsar
Vi och våra hyresgäster har kämpat länge med bekymmer kring matavfallspåsar. Oavsett hur nyss vi har fyllt på med nya påsar i miljörummen så har de alltid varit slut. Vi har försökt förklara hur påsarna ska användas och att man inte behöver hamstra, men när tillgången ändå alltid har varit begränsad har många fortsatt lägga upp egna lager.
Nu provar vi något nytt:
Vi levererar matavfallspåsar direkt till dörren
Från och med hösten 2025 kommer Lulebo, med hjälp av olika idrottsföreningar, att leverera en årsförbrukning med matavfallspåsar (två rullar) direkt till dörren till varje Lulebo-lägenhet. I samband med detta slutar vi leverera matavfallspåsar till miljörummen.
Två rullar räcker ett helt år
Varje rulle innehåller 90 matavfallspåsar. När man använder dem på avsett sätt: till uppsamling av matavfall i det egna köket, räcker två rullar normalt till ett års förbrukning.
Skulle du ändå behöva en extra rulle innan vår nästa utdelning kan du kostnadsfritt hämta den på följande platser:
- Lumires huvudkontor, Gårdsvägen 11
- Lumires återvinningscentraler
- Returpunkt Centrum, Köpmantorget
- Lumire Storheden, Murbruksvägen 4
- Biblioteket, Råneå
Tänk på att påsarna är en färskvara
Påsarna är tillverkade av ett material som håller ca ett år innan det börjar förmultna/torka och påsarna börjar gå sönder. Ta inte hem fler rullar än du behöver.
Matavfallspåsar
De gröna, miljövänliga matavfallspåsarna är avsedda för uppsamling av matavfall i köket. De ska inte användas som hundbajspåsar.
Två rullar motsvarar normalt en årsförbrukning, men om du behöver en extra rulle kan du kostnadsfritt hämta den på följande platser:
- Lumires huvudkontor, Gårdsvägen 11
- Lumires återvinningscentraler
- Returpunkt Centrum, Köpmantorget
- Lumire Storheden, Murbruksvägen 4
- Biblioteket, Råneå
Tänk på att påsarna är en färskvara, så ta inte hem fler rullar än du behöver.
Ladda ner Lumires info om matavfallspåsar
Läs mer
Om hushållsavfall och källsortering
Vi hjälper dig!
Lulebos Kundcenter hjälper dig när du har frågor om ditt kontrakt, dina nycklar och ditt boende, när du vill boka tid för att besöka oss eller när du behöver göra en felanmälan.