Din lägenhet, ditt val

Bildtext saknas

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU) är en modell som gör det möjligt för hyresgästen att ansöka om inre lägenhetsunderhåll inom kategorierna tapeter, golv och övrigt. Fasta belopp för hur mycket det hyresgäststyrda lägenhetsunderhållet årligen kan uppgå till regleras i samverkan mellan Lulebo och Hyresgästföreningen.

Så här går det till

  • Lulebos hyresgäster med förstahandskontrakt har möjlighet att ansöka om HLU-åtgärder. Ansökan kan bara göras av den person/de personer som står på hyreskontraktet.
  • Ansökan kan göras från och med den dag då hyreskontraktet signeras men åtgärderna påbörjas inte förrän efter tillträdesdagen.
  • Ansökan om HLU-åtgärder görs för varje enskilt rum och inom kategorierna golv, tapeter och övrigt. Notera att en viss tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att ansökan ska godkännas. Information om gällande tidsintervall hittar du i faktarutan på denna sida.
  • Använd Lulebos ansökningsblanketter som du kan ladda ner via länkarna på denna sida eller hämta i vår kundmottagning på Köpmangatan 27 i samband med ett tidsbokat besök hos Kundcenter. Vi kan också skicka ansökningsblanketterna till dig tillsammans med ett portofritt svarskuvert så du kan lämna in din ansökan via vanlig post.
  • Inlämnade ansökningar handläggs löpande. En korrekt och komplett ifylld ansökningsblankett ger snabbare handläggning.
  • När din ansökan har behandlats av Lulebo kommer du att få meddelande om beslut via e-post. Det är därför viktigt att dina kontaktuppgifter på Lulebos Mina sidor är uppdaterade och att din ansökan är korrekt ifylld.

Ansökan avslås om:

  • det saknas medel i HLU-saldot. Det är inte tillåtet att flytta medel mellan de olika HLU-posterna och hyresgästen kan inte bekosta eventuellt överskjutande belopp med egna medel.
  • tidsintervallet för HLU-åtgärden inte är uppnått., exempelvis om det aktuella rummet tapetserades om för mindre än 13 år sedan.
  • du hyr lägenheten i andra hand.
  • hyresavtalet är uppsagt av hyresgästen eller av hyresvärden.
  • hyresgästen har en utestående skuld till Lulebo.
  • det pågår reparation, sanering eller renovering av lägenheten.
  • det inom närtid kommer att utföras renoveringar eller insatser (planerat underhåll) i fastigheten.

Vid avslagen ansökan:

  • Lulebo meddelar hyresgästen att ansökan har avslagits och informerar samtidigt om orsakerna till beslutet.
  • Om hyresgästen vill bestrida avslaget ska bovärden kontaktas för vidare utredning.

Vid godkänd ansökan:

  • Lulebo meddelar hyresgästen om beslutet samt vilken entreprenör som kommer att höra av sig för att planera genomförandet av underhållsåtgärden.
  • När din ansökan har godkänts av Lulebo kommer entreprenören att kontakta dig för avtala om tid för utförande av HLU-åtgärden. Periodvis över året har de högre belastning på HLU-beställningar vilket kan påverka väntetiden, både för när de hör av sig och för när de kan utföra åtgärderna. Kontaktuppgifter till Lulebos entreprenörer hittar du på respektive HLU-ansökningsblankett. 

Behöver du hjälp med din ansökan – boka tid hos vårt Kundcenter!

Välkommen att kontakta vårt Kundcenter om du har frågor om HLU eller om du vill boka tid för ett besök i vår kundmottagning där du kan titta på golv- och tapetprover eller få hjälp med att fylla i ansökningsblanketten.

Förbered gärna besöket hos Kundcenter genom att:

  • mäta golvyta
  • räkna skåpluckor/lådfronter/handtag
  • mäta storleken på fönster etc.

Måla och tapetsera själv

Du kan måla och tapetsera själv, antingen på egen bekostnad eller med hjälp av HLU (Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll).

Det är viktigt att tänka på att:

  • Alla renoveringsåtgärder i lägenheten ska godkännas av Lulebo. Kontakta därför alltid din bovärd för mer information innan du börjar.
  • Renoveringen ska göras på ett fackmannamässigt sätt, annars kan du bli ersättningsskyldig.
  • Du får inte välja och använda extrema färger eller mönster. Om du ändå vill ta ut svängarna ytterligare måste du återställa lägenheten i originalskick innan du flyttar ut.

Fråga oss gärna en extra gång om du är osäker.

Start för HLU-ansökningar med nya tapeter att välja bland!

Efter sommaruppehållet den 1 maj-31 augusti hälsar vi nu våra hyresgäster varmt välkomna att lämna in HLU-ansökningar i alla kategorier. Från och med den 1 september erbjuder vi val bland omönstrade och mönstrade tapeter i helt nya kollektioner.

Läs mer om detta i nyhetssektionen


Blanketter för HLU-ansökan

Fyll i blanketten och lämna den till vårt Kundcenter på Köpmangatan 27.


Gällande tidsintervall

Så här lång tid måste ha passerat sedan senaste underhållsåtgärd för att HLU-ansökan ska godkännas:

  • Tapeter och ommålning: 13 år
  • Slipning av linoleummattor: 11 år
  • Slipning och lackning av parkettgolv: 11 år
  • Läggning av ny linoleummatta: 22 år
  • Sprutlackering av köksluckor/innedörrar: 11 år
  • Nya persienner: 11 år

Snabblänkar - din lägenhet och gård

Mer detaljerad information om din lägenhet och gård hittar du via dessa snabblänkar:


Vi hjälper dig!

Kontakta vårt Kundcenter om du har frågor om HLU, om du vill titta på golv- och tapetprover eller om du behöver du hjälp med att fylla i ansökningsblanketten.

Här hittar du kontaktuppgifter till din bovärd